5 důvodů, proč je počítání kalorií (IIFYM) zbytečné

Dost jsem se za celý svůj život s hubnutím potrápil. To jen proto, abych našel metodu, která opravdu funguje. Prošel jsem si spoustou různých diet a metod stravování, ale jako jedna z mála velmi efektivních a účinných se mi osvědčila metoda IIFYM (If it fits your macros), nebo-li počítání kalorií.

Praktikoval jsem ji pravidelně 3 až 4 měsíce v předsoutěžním období a měl jsem s ní super výsledky. Po soutěží jsem se ale vždycky dostal zase zpátky do původní “želé” formy a po roce jsem zase všechno pracně shazoval znovu. Celý problém byl v tom, že jsem nikdy neměl motivaci a chuť počítat kolarie po celý rok a to sem v té době na sebe byl opravdu pes co se týče disciplíny.

 

První kámen úrazu – Náročnost

Ty se pravděpodobně na soutěž nepřipravuješ, ale třeba chceš zhubnout, nebo jsi aktuálně v nějakém hubnoucím programu, ve kterém kalorie počítáš. Je to opravdu fajn metoda na to, jak zhubnout, to nepopírám. Ale jakmile už zhubneš, začne tvoje motivace klesat a tím také dlouhodobá udržitelnost díky její náročnosti. Představ si, že už celej život budeš zadávat hodnoty do tabulek jakmile něco sníš. To pro mě prostě nebyla moje životní cesta.

 

Problém číslo dvě – Nepřesnost

Další trabl s počítáním kalorií vidím v její nepřesnoti. Cože? Vždyť je to ta nejpřesnější metoda na světě! Jen se tak tváří. Pokud chceš začít počítat kalorie, musíš nejdříve vědět kolik jich spaluješ. Kalkulace bazalního metablismu, měřiče spálených kalorií a různých pohybových indexů vytváří dojem, že víš naprosto přesně, kolik denně spálíš kalorií. Stejně tak obaly na výrobcích a přesně kalibrovaná váha zajišťuje to, že víš naprosto přesně, kolik toho sníš. Všechno je to bohužel jen iluze, která ti dává pocit jistoty, že děláš všechno přesně.

Vysvětlím ti proč.

Měření kalorického výdeje – Je velmi nepravděpodobné, že se ti podaří přesně odhadnout tvůj bazální metabolismus pomocí vzorečku (kterých je více). Stejně je velmi nepravděpodobné, že ti tvoje hodinky přesně spočítají spálené kalorie ( o těch vtipných měřičích na různých aerobních strojích ani nemluvim). Můžeš mluvit pouze o přibližných hodnotách, nikoliv přesném měření. To je důležité si uvěodmit. Tady se můžeš seknoutz výpočtem klidně o třetinu.

Nepřesnost kalorických tabulek – Výrobci mají možnost odhadnout a napíšu to ještě jednou odhadnout množství kalorií v potravině až třemi různými metodami. To ve výsledků může znamenat odchylky v součtu kalorií za celý den.

Mnoho typů potravin – Je rajče vždycky jen rajče? Není. Záleží na odrůdě, jak moc je zralé, kde se vypěstovalo, kolik mělo slunce, jak moc se hnojilo, jaký byla půda atd. To opět přispívá ke kalorickým odchylkám. Všechno, co se z těchto potravin pak vyrobí a míchá s dalšími potravinami ještě více oddaluje skutečnou kalorickou hodnotu ve výrobku.

Způsob úpravy – Záleží na tom, jak potraviny upravuješ. Čím více potravinu vaříš, drtíš, mixuješ atd, tím více se zvyšuje i vstřebatelnost kalorií ve tvém těle. Což mě vede k bodu 5.

Každé tělo je jiné – Ve tvém těle žije spousty bakterií, které dokážou potraviny trávit a rozkládat. Realita je taková, že všichni nemáme stejné složení těchto bakterií a ty dokonce mohou být příčinou toho, proč nemůžeš zhubnout. Více na toto téma jsem napsal v článku Žijí uvnitř nás! Je možné, že právě díky tomu nemůžeš zhubnout? Není tedy až tak důležité kolik sníš kalorií, ale kolik je tělo reálně schopné jich přijmout a zpracovat. Tam se teprv začínají počítat kalorie, ale tam si to těžko nějak zvážíš a spočítáš.

 

Mám se na počítání kalorií vykašlat?

Ještě jednou, netvrdím, že tato metoda nefunguje. Funguje naprosto skvěle. Naučíš se při ní spousty věcí a pokud ti vyhovuje zapisovat celý život do tabulek, pak v tom pokračuj a věřím, že budeš mít skvělé výsledky. Budeš mít povědomí o tom, co která potravina obsahuje. Přestaneš si vyčítat “nezdravé” jídlo a zjistíš, že se dá zhubnout i když si dáš pivo, víno, sem tam zmrzlinu, nebo nějaký dortík, či uzeninu.

Má ale také svoje úskalí co se týče až někdy chorobného dodržování výpočtů, které ve finále nejsou přesné při zadávání a také nepřesné v jejich reálném vstřebávání. To, že zhubneš je spíš přisuzováno tomu, že věnuješ jídlu obecně větší pozornost a nikoliv tomu, že to máš krásně spočítané na papíře. Další nevýhodou je čas. Zadávání do tabulek je prostě časově náročný proces a času máme všichni málo. V neposlední řadě s sebou nikdo běžně nenosí váhu, aby si vážil klobásu na stadionu když hraje Sparta – Slávia.

Právě proto jsem od této metody upustil a už roky používám měření pomocí dlaní, snažim se učit vnímání vlastního těla, jeho požadavků a dlouhodobý monitoring klientů se kterým mám úžasné výsledky. Tuhle metodu taky používám v programu Mansformation. V zásadě sem zahrnul všechny pozitiva, která počítání kalorií přináší a odstranil téměř všechny negativa. Takže žádné kalorické tabulky, žádné počítání, volné ruce, zdravý selský rozum a vědecky podložené informace.

Pokud chceš objasnit ty nejzákladnější pravidla stravovaní, které používám, pak se určitě přihlaš do uvodního online výživového kurzu zdarma.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.