Jak (ne)nutit děti, aby jedly zdravě?

Určitě chceš pro svoje dítě to nejlepší. Nejlepší oblečení, nejlepší postýlku, nejlepší školku, ale taky to nejlepší jídlo. Problém nastává když to zdravé jídlo do svého potomka chceš dostat, ale ono se při pohledu na zeleninu začne zmítat, jako při vymítání ďábla v posledním dílu exorcisty.

Tak jak to uděláš? Jak ho přesvědčíš, aby snědlo všechnu zeleninu a ovoce?

Bylo provedeno spousty výzkumů a překvapivě metody, které rodiče používají nejčastěji jsou právě ty, které naše děti dokážou negativně nejvíce poznamenat. Cožje docela smutné. Často přirozeně přebíráme praktiky našich rodičů, protože je to první věc, která nás napadne a jsme tak naprogramováni. Někdy jsou to dobré návyky, někdy bohužel špatné.

V tomto článku vám shrnu 8 tipů, které jsou vědecky podložené, díky kterým byste mohli zvýšit úspěšnost a které nebudou vytvářet ve vašich dětech špatný vztah k jídllu, jako takovému.

1) Nenuť svoje dítě jíst zdravě

Tohle dělá většina rodičů po celém světě. Chtějí, aby děti jedly zdravě a tak je do toho nutí. “Spapej všechnu zeleninku”, “dokud nedojíš všechnu zeleninu, tak se nehneš od stolu.” To může fungovat v dané situaci, ale z dlouhodobého hlediska je prokázáno, že tento typ chování vzbuzuje v dětech celoživotně negativní postoj k potravinám, které jsou nuceny jíst. (Gregory et al., 2011). Kolikrát mi klienti říkají, že nemůžou pozřít špenát, koprovku a další, protože je k tomu doma, nebo ve škole nutili když byli děti. Máš to taky tak s některými druhy potravin? A chceš to samé dělat svým dětem?

Děti jsou v podstatě malé učící houbičky. Většinou dokáží pozitivně reagovat na možnosti volby, které jim poskytneš. Údajně více, jak dospělí (Patall et al., 2008). Nesnažte se na ně tolik tlačit. Pouze je navádějte. Za mě nejvíce funguje dát dětem na výběr. Např. Co máš raději? Okurku, nebo rajče?

 

2) Buď pro svoje díte vzorem

Místo, abys svoje díte nutil(a), buď mu raději vzorem. Jez dostatek zeleniny a ovoce. Děti jsou jako malé opičky. Dělají a chtějí dělat všechno, co jejich rodiče. Pokud si budeš vychutnávat zeleninu a ovoce ke každému jídlu, tvoje dítě bude dělat to samé. (Galloway et al., 20052006)

 

3) Nedávej jim odměnu za to, že něco snědli

Stejně jako donucování, je odměna stejnou chybou, které se rodiče dopouštěji nejčastěji. Je dokázáno, že pokud dítěti dáš odměnu za zdravé jídlo, pak i přes to, že díte mělo zeleninu a ovoce přirozeně rádo, začne vnímat odměnu, jako něco hodnotnějšího a bude ji přirozeně chtít víc. Proto když dáváš sladkosti za odměnu, učíš vlastně svoje dítě, aby pro něj sladkosti byly tou největší prioritou.

Dalším důvodem je také fakt, že lidé, kteří jedí z jiných důvodů, než je uspokojení fyzických potřeb, mají v budoucnu  častěji problémy s příjmem potravy a tím se také zvyšuje riziko přejídání a následné obezity. Takže jídlo jako odměna je sice rychlé řešení situace, ale taky cesta do pekel. (Jansen et al., 2008).

Snaž se raději dítě upozornit na jeho pocity. Jak je mu po dobrém jídle fajn, nebolí ho bříško a jak se může pak pěkně vy….

 

4) Udělej ze zdravého jídla sérii na Netflixu

Pokud vlastníš zahrádku, pak máš vyhráno. Snaž se dítěti ukazovat jednotlivé druhy zeleniny a ovoce. Vysvětli jak rostou, odkud se berou. Vytvářej příběhy. Je dokázáno, že tyto asociace v dětech vzbuzují pozitivní přístup ke zdravé stravě. (Langellotto & Gupta, 2012)

Děti potřebují být v kontaktu se stromy, rostlinami a hlínou. Potřebují konkrétní vjemy. (Nederkoorn et al., 2018)

Pokud nemáš zahrádku, nemusíš zoufat, zajdi na farmářské trhy a nebo alespoň vezmi dítě na nákup a zkus vymyslet nějaký příběh tam.

 

5) Měj zdravé jídlo vždy po ruce

Všichni jsme zvyklí jíst nějakých 30 druhů potravim, které stále  z 80% procent rotujeme. A právě těchto 80% rozhoduje o tom, jestli budeš jíst zdravě, nebo nikoliv. Ale jak v dětech vytvořit toto 30 chodové menu? Děti vždycky budou jíst to, co mají po ruce a čemu je budeš vystavovat. Máš tak  možnost tímto způsobem “tvarovat” menu tvého dítěte.

Snaž se svému dítěti umožnit přístup ke zdravému jídlu kdykoliv je to jenom možné.

 

6) Nauč se vařit

Všichni jíme jídlo, které nám chutná. Pokud svému dítěti dáš neosolenou uvařenou brokolici, pak není divu, že jí po tobě hodí. Pak raději sáhne po pizze, nebo jiném fastfoodu, který chutná tak skvěle.

Pomoz svému dítěti s konzumací zeleniny a ovoce tím, že mu ji chutně připravíš. Já se mohl po polívkách mojí maminky utlouct. (Cohen et al., 2015).

 

7) Nauč ho vařit

Připravujte jídlo společně. Zase je to o vytváření vztahu k jídlu. Dítě raději sní něco, co samo vytvořilo, nebo s čím si spojí nějaký příběh. (Allirot et al., 2016Caraher et al., 2013).

 

8) Používej zábavné balení

Všichni moc dobře víme, jak perfektně funguje balení domečku Happy mealu a obaly všech možných sladkostí. Září barvami duhy. Tohle tvoje dítě (i dospoělí) chce. Tak proč mu to nedopřát? Je dokázáno, že zábavné obaly a pestré barvy zvyšují konzumaci toho, co je uvnitř(Elliott et al., 2013Letona et al., 2014).

Nakup zábavné obaly na svačinu, samolepky a další srandy. Udělej z jídla dobrodružství.

 

Závěrem

Pokud chceš mít dítě, které poslouchá a jí všechno, co mu připravíš, pak ty musíš být poslušný a vnímavý rodič. Žádné dítě nemá rádo, když mu rodič přikazuje a do něčeho ho nutí. Díte potřebuje vedení, nikoliv diktaturu.

Možná v téhle chvíli stojíš před velkým rozhodnutím. Chceš mít zdravé dítě, ale sám/sama zdravě nežiješ a nemáš sílu  začít. Případně se ti to opakovaně nedaří. Taky se nechceš do něčeho nutit. Mám pro tebe jedno řešení. Klikni na tenhle <úvodní kurz zdarma> a uvidíš,že ti pomůže udělat první krok ke změněvelmi nenásilnou formou. A pokud to chceš vzít opravdu z gruntu a už tě nebaví pořád tápat ve stravě a chceš být vzorem pro svoje děti, přihlaš se do mého <výživového koučinku>, kterým si prošlo už spousty lidí, kteří si také nevěřili a přesto ve finále uspěli. Mrkni na zkušenosti některých z nich <ZDE>.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.