Game Changers – revoluce ve výživě a nebo další propaganda?

Kdo ještě neviděl dokument Game Changers, pak upozorňuju, že v tomhle článku bude hodně spoilerů.

A pojďme zmínit hned jeden velký na začátek. Celý dokument je o tom, že vegetariánství a veganství je jediná možná cesta k dlouhověkosti, výkonu a zdraví.

No jo, takových dokumentů už tu bylo, ale málokterý získal tak velkou pozornost veřejnosti, jako tento. Už jen proto, že v něm na chvilku vystoupil i slavný Arnie, který je také vegetarián.

Kdo mě zná, ví, že nemám rád extrémy a jelikož je dokument natočený právě v duchu absolutního „vyhejtování“ masožravců, rád bych ukázal druhou stránku věci. Jak z pohledu dosavadních veděcky podložených faktů, tak vlastních postřehů a upozornil na několik polopravd, kterých sem si při sledování dokumentu všiml. Vy sami si pak vyberte, co vám dává větší smysl.

První tvrzení: Maso tě zabije!

V dokumentu je skupině hasičů řečeno, že nejčastější příčina úmrtí v jejich profesi je infarkt. Kluci pak dostali na doma výslužku se spoustou rostlinné stravy a předpokládám, že jim tuto stravu dodávali po celou dobu experimentu. Na konci jim udělali testy a zjistili, že se jim zázračně snížil krevní talk, cholesterol, snížila hmotnost apod.

Ok, všechna čest. Je tu ale jedno velké ALE. Co kdyby kluci jedli dál maso, přestali jíst polotovary a fastfoody a začali jíst jen víc ovoce a zeleniny? Jaké by byly výsledky? Není to jen tím, že prostě začali jíst méně kalorií a začali jíst méně zpracovanou stravu?

V dokumentu se tvrdí, že maso způsobuje rakovinu, zvyšuje zánětlivost a zvyšuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Je jednoduché vytáhnout několik studií, které toto tvrdí, ale pojďme se podívat na to, co tvrdí VĚTŠINA ostatních.

Po prozkoumání veškerých současně dostupné literatury, které se týká konzumace masa ve vztahu s obecným zdravím neexistuje dostatek důkazů o tom, že má maso prokazatelný dopad na výše zmíněné zdravotní rizika. Tyto zprávy si můžete přečíst tady a tady.

Tvrzení druhé: Veganství je ta nejzdravější dieta!

Tato studie ukazuje, že vegani mají obecně nižší množství podkožního tuku, vyšší příjem vlákniny vitamínů a antioxidantům, oproti masožravcům.

Na druhou stranu to ale neznamená, že se těší lepšímu zdraví. Zde je spousty odkazů na různé studie, které ukazují smíšené výsledky výskytu úmrtí mezi vegany a masožravci. (1,2,3,4)

Když to tedy zjednoduším. Masožravci a vegani žijí průměrně stejně dlouhou dobu. A dává to dokonalý smysl. Protože každá ze skupin má určité výhody a nevýhody. Vegani benefitují z množství vitamínů, antioxidantů a fytochemikálií, zatímco masožravci získávají z masa kvalitněší a vstřebatelnější zdroj bílkovin, minerálů, zejména pak železa, tuků, jako jsou omega 3 (zejména EPA a DHA) a vitaminy skupiny B.

Takže pokud dáte veganovi občas nějaký kousek masa, vytvoříte dokonalou kombinaci. O tom se mimochodem píše i v těchto studiích. (1,2)

Co se stane, pokud zvýšíš podíl bílkovin z živočišných zdrojů?

V dokumentu tvrdí, že pokud se zbavíš masa, přijmeš pak o to víc sacharidů, které jsou hlavním motorem pro tvoje tělo a hlavně mozek. S tím naprosto souhlasím. Pokud je ve tvém jídelníčku příliš bílkovin, začne to zatěžovat tvůj trávicí trakt a jelikož zpracování bílkovin vyžaduje velké množství energie, pak můžeš cítit únavu.

Po přechodu na větší porce sacharidů, tuků a snížení bílkovin pak logicky dosáhneš mnohem lepších výsledků a zvýšení energie. Tady jen upozorňuji, že se jedná o případ, kdy je bílkovin ve stravě opravdu příliš. Jinak jsou bílkoviny nepostradatelnou součástí vyvážené stravy. Takže opět se vracíme k tomu, že zvýšení energie nemusí způsobit to, že přestaneš jíst maso, ale to, že ho začneš jíst méně. Tudíž neexistuje jasná souvislost mezi zvýšením energie a vegantstvím.

Tvrzení třetí: Rostlinné bílkoviny jsou lepší, než živočišné.

Existuje spousty důkazů o tom, že to tak není. Nicméně ve většině studií se shodnou také na tom, že zásadní rozdíl je hlavně v celkovém přijmu bílkovin, které vegani dost často nesplňují a proto se u masožravců potvrzují lepší výsledky, co se týče nabírání svalové hmoty. Takže je možné budovat kvalitní svalovou hmotu a zároveň být veganem. Nic ale nenasvědčuje tomu, že rostlinné bílkoviny jsou lepší, či horší, než ty živočišné. (1,2,3,4,5)

Další tvrzení: Třešnička na dortu.

Jako třešničku na dortu se např. uvádí, že naše tělo je přirozeně vybaveno dlouhým trávicím traktem a tvarem zubů pro příjem rostlinné stravy. Tyto tvrzení jsou naprostými spekulacemi a mají divákovi jen zničit ten zbytek pochybností o tom, že si ten steak u sledování tohoto dokumentu fakt neměl dávat.

To samé se týká mléčně zbarvené plazmy vzorku krve po konzumaci většího množství tuků. Jedná se přitom o běžný fyziologický jev a nemá nic společného s tím, jestli byl konzumován rostlinný, či živočišný tuk. Myslím, že dál to ani nemá cenu rozebírat. Je to pouhá manipulace diváka.

Shrnutí

Pokud sis myslel, že si jen přečteš závěr a nebudeš si muset číst celý článek, zklamu tě. Přečti si, co jsem napsal a udělej si vlastní názor. Mě osobně dokument od konzumace masa neodradil. Na druhou stranu nepopírám, že některým lidem může toto stravování vyhovovat. V programu Jdidosebe mám i klienty, kteří jsou vegeteriány a mají skvělé výsledky. Nerad kážu o tom, co jsem nikdy nezkusil a tak sem se rozhodl udělat experiment. Od ledna se na 2 měsíce stanu vegetariánem, abych to mohl zažít na vlastní kůži. O mých úvahách a pocitech vás budu průběžně informovat.

Pozn. Při psaní tohoto článku jsem nechal volně inspirovat článkem od Menno Hanelmans

2 komentáře

  1. Andrea 3. 11. 2019 v 9:04 - Odpovědět

    Ahoj, byt vegetarianem je lehke. Ja bych doporucovala veganstvi , ponevadz to uz je hard core. Ovsem otevre se ti uplne jinej svet, coz je celkem fascinujici. Ja jsem taky prestala jist maso a zkousim vegantsvi, ale nekdy to nedodrzuji nejak peclive. Napriklad kdyz v me oblibene cokolade je trochu mleka, tak si ji stejne koupim:) A musim rict, ze se citim super!! Co se tyce dokumentu, tak jsem jej videla a mas v necem pravdu. Sam Arnie tam rekl a ja souhlasim, ze problem neni to, ze jime maso. Ale to mnozstvi v jakem jej jime. Dnes maji lidi zivocisne tuky na snidani, obed a veceri a nekdy i na svaciny. A to si myslim, ze neni normalni. A nikdy nebylo. A na to by se asi melo poukazovat.

    • Jakub 3. 11. 2019 v 14:13 - Odpovědět

      Ahoj, ohledně toho množství masa máš určitě pravdu. Ale zajímalo by mě jak jsi myslela to, že se ti otevře jinej svět? V čem konkrétně?

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.