Sůl – Super zbraň potravinářského průmyslu

Sůl nad zlato, říká se. A je to pravda. Bez soli by tvoje jídlo nechutnalo tak skvěle, ale hlavně ho potřebuješ pro zachování rovnováhy tekutin v těle, regulaci krevního tlaku, správnou funkci srdce, nervů a svalů. Takže sůl prostě potřebuješ a z tvrzení, že není zdravá se mi otevírá kudla v kapse.

Problem nastává jedině ve chvíli, kdy jíš soli příliš a ani si to neuvědomuješ. V tomto ohledu přilévá benzín do ohně potravinářský průmysl. Nejde ale o žádné spiknutí mocných firem proti lidem. Ten důvod je prostý. Výdělek. Pojďme se podívat na některé z fíglů díky kterým potravinářský průmysl vydělává na zvýšeném podílu soli v potravinách.

Jak draze prodat sůl?

Věděl(a) jsi, že pokud napícháš sůl do masa, docílíš toho, že maso nabyde až o 20%? V krámě si pak koupíš kilo masa, ale ve skutečnosti je to jen 800g a zbytek je voda a sůl. Prodat špetku soli s vodou za cenu masa se pak jeví jako zlatý důl, nemyslíš? Proto si pečlivě ověřuj složení a původ masa. (A ne, nedělají to jenom Poláci)

Jak tě sůl donutí utrácet?

Pokud ti v baru nabízejí slané oříšky zdarma, není to proto, že jsou majitelé vděční za to, že jsi dorazil(a). Je to proto, že chtějí, aby ti vyschlo v hrdle a nalili do tebe co nejvíce drinků. V ideálním případě XXL velikost (třeba v kinech), protože rozdíl mezi XXL, středním a malým drinkem je už jen pár korun (což je mimochodem další super trik). Pár korun za oříšky zdarma se mohou transformovat do solidního zisku v podobě předražených XXL drinků, kdy se cena za oříšky vrátí zpět s extra přirážkou.

Jak udělat ze soli lepidlo?

Sůl není přidávána do masa pouze pro účely zvýšení hmotnosti, ale také jako “pojivo” v podobě rychlosolí. Sůl rozkládá bílkovinu, aby vznikla lepší textura masa. Problém je, že to občas způsobuje, že má maso zvláštní hořký chuťový ocásek. To se pak vyřeší přidáním blokátorů hořkosti, které omámí tvoje chuťové receptory a pocit hořkosti nikdy nedoputuje do tvého mozku. Takže na první pohled krásný šťavnatý kus masa. Pod drobnohledem tomu už tak bohužel není.

Tohle jsou jenom 3 příklady, kdy do sebe dostaneš sůl a ani o tom nevíš. Sůl je nezdravá jen proto, že jí do sebe dostáváš nevědomě. Pokud většinu času nakupuješ nezpracované suroviny, vaříš si a máš přehled o tom, co jíš, nemusíš se soli vůbec bát. Doporučená denní dávka soli je podle WHO kolem 5g. U sportovců je dávka ještě vyšší.

Přišel ti tenhle článek vhod? Budu moc rád, pokud ho budeš sdílet dál.

Napsat komentář

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.